Boxer motor, waarom Subaru al meer dan 50 jaar hiervoor kiest

De unieke lay-out van de BOXER motor, waarbij cilinders horizontaal geplaatst zijn, biedt een aantal voor Subaru belangrijke voordelen: zo zorgt de lage plaatsing van de motor voor een zeer stabiele wegligging en schuift de motor bij een frontale aanrijding onder de inzittenden door. Minstens zo belangrijk: Subaru’s BOXOR motor is vrijwel onverwoestbaar. En dat geldt ook voor de andere technische toepassingen. Elke Subaru is gebouwd met oog voor kwaliteit en liefde voor techniek!

Subaru vierde in 2018 het vijftigjarig bestaan van zijn platte en als zeer betrouwbaar geteste boxermotor. De kracht zit in een typisch kenmerk van het Japanse merk en maakt al jaren deel uit van het Subaru-DNA.

De  iconische boxermotor van Subaru werd voor het eerst toegepast op 14 mei 1966 in de Subaru 1000, een compacte personenauto. Sinds die tijd heeft het merk er naar gestreefd om de voordelen van het motorprincipe maximaal te benutten. Tegenwoordig is elke Subaru uitgerust met een boxermotor en zijn inmiddels meer dan 15 miljoen exemplaren door Subaru geproduceerd. Er zijn benzine- en dieselversies van de boxermotor.

De formidabele balans van een  boxermotor

Bij de horizontaal gebouwde boxermotor liggen de zuigers recht tegenover elkaar in een verder symmetrische motor. De tegenovergestelde zuigers lossen elkaars krachten op waardoor er minder trillingen en een formidabele balans ontstaan. Zo kan de motor mooier en soepeler doorlopen tot het maximum toerental.

Geringe afmetingen van de boxermotor

Door zijn geringe afmetingen en lage bouw kan de motor bovendien laag in de auto worden gebouwd wat weer gunstig is voor de wegligging vanwege een lager zwaartepunt dan bij conventionele motoren. Ook qua botsveiligheid biedt de boxermotor voordelen. In geval van een frontale botsing zal de motor onder in plaats van in de auto terechtkomen.

De boxermotor is een van de belangrijke componenten van Subaru’s  Symmetrical All-Wheel Drive (AWD) systeem.